Puteri Saadong Berakhir Di Bukit Marak?
Jurnal cuba menyelak kembali lembaran sejarah penting itu.
MOKHTAR bergambar bersama potret lukisan asal Cik Siti Wan Kembang
yang dihasilkan kira-kira tiga dekad lalu.
MOKHTAR bergambar bersama potret lukisan asal Cik Siti Wan Kembang
yang dihasilkan kira-kira tiga dekad lalu.
Pemerintahan
Puteri Saadong dikatakan berakhir pada kira-kira menjelang kurun
ke-18, di akhir-akhir pemerintahan baginda tidak langsung disebut baik
mana-mana juga buku sejarah, bahkan cerita-cerita lisan dari
penduduk-penduduk negeri Kelantan pun tidak didapati, puas juga saya
menjelajah keseluruh negeri Kelantan, ke Kampung-kampung yang jauh di
pendalaman dan pernah juga saya menajalankan kajian di bukit Marak yang
dikatakan tempat akhir sekali Puteri Saadong bersemayam tidak saya
temui bahan-bahan yang boleh menolong mengesan lingkaran sejarahnya
yang berikut.
Dengan
berakhirnya pemerintahan Raja Abdul Rahim yang menggantikan
pemerintahan Raja Abdullah di Kota Mahligai dan juga pemerintahan Puteri
Saadong di Bukit Marak maka muncul semula pemerintahan di Jembal,
iaitu pemerintahan Sultan umar (Raja Umar), baginda ini ialah adik
kepada Raja Loyor, dan pangkat bapa saudara pula kepada Puteri Saadong.
Pemerintahan
baginda ini dikatakan bermula pada tahun 1675, baginda mempunyai
beberapa orang putera dan puteri, putera sulung baginda bernama Raja
kecil Solong yang dirajakan di Kota Teras (di Kampung Teras dekat
Kampung Mentuan), seorang lagi putera baginda bernama Raja Ngah atau
dipanggil juga Raja Hudang memerintah di Tebing Tinggi Pusaran Buah
(Kampung Tanjung Chat), seorang puteri Sultan Umar bernama Raja Pah
telah berkahwin pula dengan Tuan Besar Long Bahar seorang putera raja
yang datang dari Patani (dalam negeri Thai).
Mengenai
Tuan Besar Long Bahar pula menurut Ringkasan Cetera Kelantan yang
ditulis oleh Datuk Paduka Raja Kelantan Nik Mahmud bin Ismail adalah
putera Wan Daim atau disebut juga Datuk Pangkalan Tua, raja dari negeri
Petani yang zuriatnya berasal dari keturunan anak-anak Raja Bugis
bernama Paqih Ali.
Tuan
Besar Long Bahar mempunyai beberapa orang saudara iaitu Tuan Solong
Kelantan, Tuan Senik Genting dan Datuk Pasir Petani. Oleh kerana
terjadinya perselisihan keluarga maka Tuan Besar Long Bahar telah
merantau ke Negeri Kelantan dengan membawa bersama seorang putera yang
bernama Long Sulaiman, dan di Kelantan Long Besar berkahwin pula dengan
Raja Pah puteri Sultan Umar, kemudian Tuan Besar Long Bahar berpindah
membuka sebuah tempat yang diberi nama Kota Kubang Labu (dalam Wakaf
Baru sekarang).
Dalam
tahun 1721 Sultan Umar telah mangkat dan baginda inilah juga yang
disebut atau digelar raja Udang yang mana makamnya terdapat masa ini di
dalam kawasan sawah padi kira-kira dua rantai jauhnya dari sekolah
Rendah Kebangsaan Kedai Lalat, begitu juga dengan Raja Bahar kekanda
baginda yang memerintah Jembal yang mangkat pada tahun 1675 yang
digelar raja ekor yang makamnya terdapat sekarang ini dikampung Tok
kambing, Mukim Sering dekat Kota Bharu.
Dengan
kemangkatan Sultan umar makam putera sulung baginda yang bernama Raja
Kecil Solong yang sedang memerintah di Kota Teras tidak mahu mengambil
alih pemerintahan di Jembal dari ayahndanya, dan dengan persetujuan
baginda jugalah lalu diangkat adik iparnya iaitu Tuan Besar Long Bahar
menjadi raja di Jembal, dan dengan itu Kota Kubang Labu diserahkan
kepada pemerintahan putera baginda yang bernama Long Sulaiman, putera
ini ialah dari isteri baginda di Patani.
Apabila
pemerintahan Jembal dan juga pemerintahan di Kota Kubang Labu terserah
kepada pemerintahan Tuan Besar Long Bahar dan putera baginda maka
berakhirlah satu peringkat pemerintahan yang berasal dari zuriat Raja
sakti yang memerintah Jembal, dan pada peringkat ini pula maka zuriat
keturunan dari Tuan Besar Long Baharlah yang memerintah Jembal juga
Kota Kubang Labu keturunan dari Tuan Besar Long Bahar ini jugalah
asalnya raja-raja yang memerintah Negeri Kelantan hingga sekarang ini.
Dalam
tahun 1977 dan seterusnya hingga tahun-tahun yang kemudian saya telah
menjalankan kajian dibeberapa tempat disekitar Kedai Lalat yang letaknya
kira-kira 7 batu dari bandar Kota Bharu, di kampung tersebut
terletaknyamakam-makam Raja Loyor, iaitu ayahnda Puteri Saadong, menurut
cerita dari penduduk-penduduk kampung sekitar yang saya dapati bahawa
pada suatu ketika dulu terdapat beberapa orang siam yang datang untuk
mengorek makam tersebut, kononya orang siam tersebut bermimpi bahawa
didalam makam tersebut terdapat sebilah keris yang dianggap keramat
atau mempunyai kuasa ghaib, begitu juga saya diberitahu pernah disuatu
ketika ada orang-orang mencuri serpihan batu nisannya yang dibuat dari
batu marmar, beberapa hari kemudian serpihan itu dipulangkan semula,
menurut orang yang mengambil serpihan tersebut bahawa ia sering diganggu
mimpi yang menakutkan.
Makam
Raja Udang atau Sultan Umar mempunyai beberapa kepercayaan pula, makam
ini terletak tidak jauh dari Masjid Kedai Lalat, waktu saya melawat ke
makam tersebut saya dapati ada sebuah batu besar yang disebut batu
hampar terletak berdekatan dengan makam tersebut, orang kampung
disekitar ada yang percaya batu tersebut mempunyai kuasa-kuasa ghaib,
batu tersebut sepanjang tiga kaki dan lebarnya lebih kurang dua kaki,
tebalnya kira-kira enam inci (6 inci), tidak sesiapa yang berani
mengambil batu tersebut walaupun pada hemah saya batu tersebut sangat
baik dibuat tempat membasuh kain baju, saya percaya batu tersebut
digunakan untuk membuat binaan makam, boleh jadi kerana besarnya tidak
mencukupi maka lalu ditinggal begitu saja.
Saya
juga telah melawat sebuah makam lagi di Kampung Tok Kambing iaitu
kira-kira sebatu jauhnya dari Kedai Lalat, makam tersebut ialah dikenali
sebagai makam Raja Ekor atau Raja Bahar, makam ini terdapat binaan
yang dibuat dari batu pejal, sungguh menarik kerana terdapat ukiran
yang terpahat, ukiran tersebut menggambarkan seekor burung (boleh jadi
Burung Bangau) sangat menghairankan saya kerana biasanya perkuburan
islam tidak menggambarkan benda-benda hidup saperti haiwan-haiwan.
Pahat
yang berbentuk burung biasanya mempunyai pengaruh-pengaruh dari utara
terutama dari Negeri China (meliputi negeri-negeri di Indo-China),
adakah Raja Ekor ini seorang raja yang berasal dari Indo-China ataupun
boleh jadi batu makam tersebut sengaja ditempa di Chempa (Republik
Khamer) yang waktu di zaman dulu adalah pernah menjadi sebuah kerajaan
yang umat islam dan pengaruh islam. Inilah satu perkara yng ahli-ahli
penyelidik harus menjalankan pula satu kajian yang lebih mendalam,
seelok-eloknya meninjau pula kenegri-negeri di Indo-China untuk melihat
makam-makam Islam di zaman dulu yang banyak terdapat di negara
tersebut, dapatlah dibuat perbandingan dengan makam-makam raja-raja
Jembal yang terdapat di Kelantan terutama makam Raja Ekor yang masih
menjadi mesteri.
Puteri Saadong bunuh suami kerana cemburu
Catitan
Ibnu Batutah tentang negeri yang disebut Kilu-Kerai itu kurang jelas,
baik tentang letak negeri tersebut dan juga gaya pemerintahan Raja
Perempuan yang disebut Urd-uja itu, ialah satu perkara yang sangat
rumit dapat dikesan oleh pakar-pakar sejarah.
Dengan
keterangan yang sebegitu sedikit maka kita tidaklah boleh memberi kata
putus bahawa Kilu-Kerai itulah yang sebenarnya Kuala Kerai yang
terdapat di Negeri Kelantan sekarang ini, walau bagaimanapun perkara
ini boleh diselesaikan jika sekiranya ada pakar-pakar sejarah yang
betul-betul menjalankan penyelidikan khas mengenai perkara tersebut.
Dari
beberapa keterangan yang diperolehi yakni berdasarkan dari
hikayat-hikayat lama dan juga lain-lain catitan sejarah, adalah Negeri
Kelantan telah wujud pemerintahan beraja yang berteraskan agama Islam
pada kira-kira awal kurun ke 15, dikatakan raja yang mula-mula
memerintah Kelantan yang dapat dikesan ialah Maharaja K'Umar atau
disebut juga Raja K'Umar, pemerintahan baginda adalah sekitar tahun
masehi 1411, tidak diketahui dimana letaknya pusat pemerintahan
baginda, sesetengah ahli sejarah tempatan percaya pusat pemerintahan
baginda terletak di Pulau Sabar, iaitu sebuah pulau yang terletak di
tengah sungai Kelantan berhampiran dengan Kampung laut, pulau tersebut
pada masa ini telah tenggelam.
Selepas
pemerintahan K'Umar muncul pula pemerintahan Sultan Iskandar,
pemerintahan baginda berakhir pada tahun 1465 masehi kerana dibinasakan
oleh Angkatan Perang Siam (Thai), kononnya baginda dan lebih 100,000
rakyat Kelantan telah dapat ditawan dan dibawa kenegeri Siam, tidaklah
diketahui tentang nasib raja tersebut adakah baginda mangkat di Siam
atau juga dihantar pulang ke Kelantan.
Kira-kira
pada tahun masehi 1477 sebuah angkatan perang dari Melaka yang
diperintah oleh Sultan Mahmud telah datang menyerang dan mengalahkan
Kelantan, Sultan Mansur iaitu Sultan Kelantan telah dapat ditawan,
begitu juga ditawan ketiga-tiga puteri baginda iaitu Puteri Unang
Kening, Cubak dan Cuban. Puteri Unang Kening yang paling jelita itu
kemudian diperisterikan oleh Sultan Mahmud Shah, maka setelah Sultan
Mansur Shah mengaku tunduk kepada pemerintahan Melaka lalu baginda
diangkat semula menjadi sultan Kelantan, sejak itu negeri Kelantan
dikira sebagai jajahan takluk Melaka.
Sultan
mansur Shah mangkat pada kira-kira tahun masehi 1526, putera baginda
yang bernama Raja Gombak telah dilantik menjadi pemerintah Kelantan,
baginda bersemayam di Pulau sabar juga, dalam tahun 1548 Raja Gombak
telah mangkat dengan tidak meningggalkan zuriat, oleh itu anak saudara
baginda yang bernama Raja Ahmad telah dilantik menjadi pemerintah
Kelantan, baginda bergelar Sultan Ahmad, menurut beberapa punca sejarah
Sultan Ahmad ini mempunyai seorang puteri yang sangat jelita yang
bernama Puteri Cik Wan Kembang, dan sewaktu Sultan Ahmad mangkat puteri
ini masih kecil lagi, lalu dil;antik aeorang anak raja dari Johor yang
bernama Raja Husain memangku raja dengan bergelar Sultan Husain.
Sultan
Husain yang memerintah kelantan itu dikatakan mangkat pada tahun 1610,
dengan itu lalu dilantik Cik wan Kembang menjadi pemerintah Kelantan.
Raja perempuan Kelantan ini dikatakan berpindah dari Pulau Sabar ke
sebuah tempat yang sangat jauh di pendalaman iaitu Gunung Cinta Wangsa
(terletak kira-kira 27 batu ke tenggara Kuala Kerai).
Ganjil
Mengapa
baginda berpindah begitu jauh dari tebing sungai Kelantan adalah satu
perkara yang sungguh ganjil, biasanya pemerintahan raja-raja di zaman
dahulu adalah memilih tempat-tempat yang berhampiran dengan sungai,
kerana sungailah yang menjadi jalan dan perhubungan yang penting ketika
itu.
Harus
jugalah pada fikiran raja perempuan itu bahawa tempat tersebut lebih
selamat dan tenteram dari apa juga gangguan luar, terutama sekali
gangguan dari pemerintahan Siam yang dianggap kuasa yang teragung
ketika itu.
Dalam
jangka yang sama di zaman pemerintahan Cik Wan Kembang, atau pada
pedagang-pedagang bangsa Arab disebut Cik Siti (Cik Siti wan Kembang),
maka di Negeri Kelantan telah wujud sebuah lagi pemerintahan beraja
yang berpusat di Jembal (Kedai lalat sekarang iaitu kira-kira 6 batu
dari bandar Kota Bharu). raja yang memerintah disitu bernama Raja Loyor
putera Raja Sakti yang berasal dari Kedah.
Ada
sesetengah ahli sejarah tempatan berpendapat yang Raja Loyor berkahwin
dengan Namng Cayang yang dikatakan seoarang raja perempuan Pattani yang
melarikan diri ke Kelantan, dari perkahwinan itu mereka beroleh
seorang puteri yang diberi nama Puteri Saadong, Puteri Saadong inilah
yang kemudiannya diambil oleh Cik Siti Wan Kembang menjadi anak
angkatnya, kerana baginda sendiri tidak mempunyai anak. Puteri Saadong
pula berkahwin denban sepupunya yang bernama Raja Abdullah, kemudian
Raja Abdullah telah dilantik menjadi raja di tempat yang bernama Cetak
(dalam Jajahan Pasir Mas). Tidak lama di situ Raja Abdullah berpindah
pula bersemayam di Kota Mahligai (dalam Daerah Melor sekarang).
Setelah
Raja Abdullah dan Puteri Saadong berkerajaan di Kota Mahligai, maka
Cik Siti Wan Kembang pun balik semula bersemayam di Gunung Ayam, setelah
itu tidak lagi didapati cerita tentang Cik Siti Wan Kembang adakah
baginda berpindah ke tempat lain atau mangkat di tempat tersebut.
Memanglah
satu perkara yang sukar untuk mengesantentang kedudukan tempat semayam
Cik Siti Wan Kembang yang sebenarnya, kerana di negeri Kelantan
terdapatdua buah gunung yang bernama Gunung Ayam, sebuah terletak
kira-kira 17 batu ke barat Gua Musang, gunung tersebut setinggi 2,945
kaki, terletak pula terlalu jauh dirimba yang sangat sukar dijalankan
penyelidikan, sebuah lagi Gunung Ayam terletak dekat dengan sempadan
negeri Terengganu iaitu kira-kira 15 batu ke timur laut Kuala Kerai,
gunung tersebut setinggi 2,674 kaki, terletaknya pula jauh jauh ke
dalam rimba. Gunung Ayam yang mana satu menjadi tempat dan pusat
pemerintahan Cik Siti Wan Kembang.
Waktu
saya melawat makam Tuan Tabal atau nama batang tubuhnya Tuan haji Abdul
samad bin Muhammad, seorang tokoh pengembang agama Islam yang terkenal
di negeri Kelantan, yang meninggal dunia pada tahun 1891 dan dan
dimakamkan di perkuburan Banggul, jalan ke Pantai Cahaya Bulan (Pantai
Cinta Berahi), saya juga telah diberitahu oleh Encik Nik Abdul Rahman
bin Nik Dir yang memandu saya ke makam tersebut bahawa tidak berapa
jauh dari makam Tuan Tabal itu terdapat sebuah makam lama yang sangat
cantik dibina dari batu pejal serta berukir pula, makam tersebut
orang-orang Banggul menyebut Makam Cik Siti, saya juga telah makam
tersebut, kesimpulannya dari kajian saya tidak syak lagi makam tersebut
adalah sebuah makam lama dari seorang perempuan yang dari keturunan
raja-raja atau orang-orang besar juga, dan seni ukir pada binaan
makamnya menggambarkan seni ukir yang hampir persamaannya dengan
makam-makam di jembal dan juga makam-makam di permakaman DiRaja
Langgar, adakah ini yang sebenarnya makam Cik Siti Wan Kembang adalah
satu perkara yang sangat menarik dan perlu dibuat kajian yang lebih
teliti.
Nisan
Berdasarkan
tanah perkuburan Banggul saya yakin adalah satu tanah perkuburan yang
sangat lama, mungkin tanah perkuburan tersebut telah digunakan
beratus-ratus tahun lampau, di perkuburan Banggul itu juga akan
memperlihatkan kepada kita berbagai-bagai jenis bentuk batu nisan yang
ganjil-ganjil serta ada pula yang berukir dan bertulis ayat-ayat Quiran
yang sangat cantik dan menarik.
Dengan
berakhirnya pemerintahan Cik Siti Wan Kembang yang tidak dapat dikesan
di akhir pemerintahannya, maka muncullah pemerintahan Raja Abdullah di
Kota Mahligai.
Pemerintahan
Raja Abdullah berakhir pada tahun 1671 iaitu apabila baginda mangkat
dibunuh oleh isterinya Puteri Saadong, lalu Puteri Saadong melantik pula
Raja Rahim anak Raja Abdullah merajai Kota Mahligai. Tidak lama
setelah Raja Rahim memerintah baginda kemudian dibunuh pula oleh
rakyatnya di tepi tasik Lelayang Mandi. Dengan kemangkatan Raja Rahim
maka berakhirlah pemerintahan beraja di Kota Mahligai.
Konon
menurut cerita Puteri Saadong telah lama ditawan dan di bawa ke Siam
(Thailand) iaitu ketika tentera-tentera Siam datang melanggar Kelantan
waktu mereka mula-mula berkahwin dan bersemayam di Kota Mahligai,
selepas beberapa tahun Puteri Saadong di Siam, baginda di hantar balik
ke Kelantan. Alangkah terkejutnya Puteri Saadong bila mendapati yang
suaminya Raja Abdullah telah berkahwin lain, maka dari punca itulah
berlakunya pertengkaran dan berakhir kemangkatan Raja Abdullah dengan
tikaman pacak sanggul isterinya.
Petikan : Mingguan Malaysia 28hb.Okt.1979
No comments
Post a Comment