Dzikr Nafas
*ZIKIR NAFAS*
Sumber: https://www.facebook.com/shahibulkarib2/posts/1572900139702396
Sesungguhnya nyawa itu ditajallikan oleh Allah Taala daripada Jauhar Basita dan ianya terbahagi kepada 4 peringkat.
Pertamanya Nafas.
Keduanya Amfas.
ketiganya Tanapas dan keempatnya Nupus.
Sesungguhnya barangsiapa yang tidak menemui Zikir Nafas maka mereka tidaklah dapat menyelami makam Solahuddaim iaitu penyaksian secara total (sebenar) seseorang itu akan diri batinnya di sepanjang hayatnya samada di masa beribadat atau di dalam keadaan selamba di dalam seharian sepanjang hidupnya dan mereka yang tidak tercapai ke makam Solahuddaim maka selama itulah mereka tidak akan tercapai martabat nafsu yang tinggi di dalam hidupnya.
Sejak Nyawa dimasukkan ke dalam jasad seseorang manusia itu dari kandungan ibunya semenjak lahir ke Dunia sampailah ianya menghembus nafas yang terakhir maka selama itu nafasnya tidak sesaat pun berhenti dari berzikir kepada diri Empunya Diri (Tuhan semesta alam) dan ianya tidak boleh dikawal oleh pancaindera manusia.
Bermula hidup nafas itu kerana Ampas. hidup Ampas itu kerana Tanapas dan hidup Tanapas itu kerana Nupus dan hidup Nupus itu dengan Rahsia dan Rahsia ini adalah diri rahsia Allah S.w.t iaitu diri batin kita.
Seperti Firman Allah didalam Hadits Qudsi :“Manusia adalah rahsiaKu dan diri Akulah rahsianya”.
Adapun Nafas itu letaknya di mulut Ampas letaknya di hidung. Tanapas letaknya di tengah-tengah di antara telinga kanan dan kiri dan Nupus itu letaknya pada Jantung.
Bermula zikir nafas ketika keluar adalah Allah dan zikir Nafas ketika masuk adalah Hu
Adapun zikir Ampas ketika keluar adalah Allah dan zikir Ampas ketika masuk adalah Hu.
Maka zikir Tanapas adalah tetap diam dengan Allah Hu semata.mata.
Adapun nafas yang masuk melalui hidung dinamakan Abu Bakar dan Nafas yang keluar melalui mulut dinamakan Omar.
Bermula nafas yang sampai ke ubun·ubun kepala dinamakan Jibrail dan Nafas pada mulut dinamakan Nabi.
Adapun Nafas yang sampai ke mata dinamakan Mikail dan Nafas yang turun naik dari Pusat ke Halkum dinamakan Othman dan bermula pekerjaan Nafas naik turun tersebut dinamakan Ali.
Bermula Nafas yang sampai ke Pusat dinamakan Israfil dan Nafas yang sampai ke Jantung dinamakan Izrail.
Adapun seperti yang ditegaskan terdahulu daripada ini bahawa Nafas adalah nyawa tubuh kita dan dialah sebenar·benar tubuh kita yang tidak mengenal cacat cela dan tidak binasa.
Dan sesungguhnya Ampas itu adalah sebenar·benar hati nurani yang menjadi nilai kepada Allah S.w.t.
Dan Tanapas itu adalah sebenar-benar diri yang diam dalam Puad yang menerima Ahmad dan sesungguhnya Nupus itu adalah sebenar rahsia iaitu afaal kepada Zat Allah s.w,t.
Sesungguhnya asal Nafas itu daripada Alif.
Asal Ampas itu daripada Alif hamzah baris diatas.
Asal Tanapas itu daripada Alif Hamzah baris di bawah.
Asal Nupus itu daripada Alif Hamzah baris hadapan.
Jadi bermula Zikir Rahsia Nafas itu adalah (A. AA. II. UU)
Sayugia diingatkan bahawa salah satu cara untuk memakrifatkan diri sendiri adalah dengan kita mengetahui tentang Nafas.
1. Nafas iaitu keadaan keluar masuk daripada tubuh manusia.
2. Ampas iaitu keadaan keluar masuk daripada tubuh manusia.
3. Tanapas iaitu keadaan keluar ke dalam tubuh manusia.
4. Nupus iaitu keadaan ke dalam jua tidak keluar tidak Kanan maupun ke kiri, tidak ke bawah, ke hadapan dan ke belakang iaitu Alif pada tubuh Insan yang meliputi sekalian tubuh manusia.
Oleh itu barangsiapa tahu llmu Nafas di dalam dirinya iaitu, asalnya, tempatny, Kehendaknya, kalimahnya, maka tetap dijamin oleh Allah tiada binasa akan dirinya dan tiada pula bercerai Nyawa dengan tubuhnya dan inilah sesungguhnya ianya merupakan pakaian para Nabi dan Wali-Wali Allah yang agung.
Adapun Nafas kanak·kanak di dalam kandungan ibunya ianya tidak keluar dan tidak kedalam iaitu tidak melalui hidung dan mulut dan hidup pujian tetap dengan Allah
Sesungguhnya tujuan utama kita mengetahui dan mengamalkan Zikir Nafas ini adalah bertujuan supaya ketulan darah kotor yang menjadi tempat istana Iblis itu. yang terletak pada bahagian penghujung bawah jantung kita itu menjadi hancur dan terbitlah suatu Nur Qalbi di dalam jantung kita. Kerana tanpa Qalbi manusia tidak mungkin dapat mengenal diri dan mengenal Allah S.W.t. Oleh itu adalah menjadi tugas kita yang hendak mengenal diri dan makrifat dengan Allah S.w.t. mengetahui sepenuhnya Zikir Nafas.
Adapun Zikir Nafas itu dibahagi oleh para-para ahli Tasauf kepada 5 bahagian:
1. Zikir keluar
2. Zikir masuk
3. Zikir masuk keluar
4. Zikir keluar masuk
5. Zikir Rahsia Nafas - Allah Allah - Hu Hu - Hu Allah - Allah Hu - A AA II UU
Tetapi di dalam bab ini aku hanya ingin membincangkan 2 zikir sahaja iaitu Zikir Allah Hu dan Zikir Hu Allah yang menjadi zikir yang paling populer di kalangan ahli tasauf.
✅Cara cara untuk mengamalkan zikir Allah Hu dan Hu Allah itu adalah seperti berikut :
✔Cara Zikir Hu Allah
Adapun cara kita berzikir Hu Allah itu hendaklah kita mulai dengan lafaz Hu daripada pusat kita dan di isyaratkan menghala naik keatas sehingga ke ubun-ubun kepala dan sila tengadahkan (angkat) kepala ke langit di mana kemudiannya hendaklah dipalu dengan kuat dengan lafaz Allah berikutnya dengan keras ke arah Pusat dan dibiar menular ke Jantung.
Sila sebutkan kalimah Hu Allah itu dengan terang. perlahan (jangan laju) serta mengikut makhrajnya dengan betul.
Semasa melafazkan Hu itu hendaklah panjang biar 2 Alif (4 Harakat) da dipukul dengan lafaz Allah pun dengan panjang juga iaitu 2 Alif (4 Harakat) jua.
Tahankan nafas sehingga dapat menyebut seberapa banyak di dalam satu nafas. Pada awal permulaan zikir hendaklah dibuat secara nyaring di mulut tetapi kemudiannya diperlahankan secara beransur·ansur sehingga tertutup mulut (tidak kedengaran dilafazkan di mulut) dan berzikirlah Hu Allah itu di dalam hati semata-mata.
Dan berzikirlah sebanyak mungkin yang boleh dan buat secara Istiqamah.
✔Cara Zikir Allah Hu
Adapun cara-cara kita berzikir nafas Allah Hu itu, hendaklah kita mulakan dengan lafaz Allah dengan panjang iaitu 2 Alif (4 Harakat) daripada Pusat naik ke Kepala dan dongakkan Kepala ke arah Langit.
Dan kemudiannya dilafazkan pula dengan kuat dipukul pada Pusat dan mengalirkan ke Jantung kita.
Semasa melafazkan Hu itupun mesti panjang 2 Alif mengikut. Makrajnya.
Sila tahankan nafas. sehingga kita dapat menyebut Allah Hu itu beberapa kali di dalam satu nafas.
Sebagaimana zikir Hu Allah jua pada permulaan zikir hendak dibuat secara nyaring di mulut tetapi kemudiannya diperlahankan sehingga tidak berbunyi pada mulut dan berzikirlah di dalam hati semata-mata dan buatlah sebanyak mungkin dan secara Istiqamah.
InsyaAllah' aku rasa cukuplah dulu untuk dibincangkan di dalam bab ini. Semoga bermunafaat.
#HakikatInsan
⚠Apa yg dipaparkan disini sekadar ilmu pengetahuan sahaja bukan untuk pengijazahan. Pengijazahan tentang ilmu zikir nafas ni wajib berguru dan bertalaqi dgn mursyid.
+++++++++++++++++++++++
ASAL USUL MAKRIFAT
Rasulullah SAW mengajar kepada sahabatnya Saidina Ali Karamullah.Saidina Ali Karamullah mengajar kepada Imam Abu Hassan Basri.Imam Abu Hassan Basri mengajar kepada Habib An Najmi.Habib An Najmi mengajar kepada Daud Attaie.Daud Attaie mengajar kepada Maaruf Al Karhi.Maaruf Al Karhi mengajar kepada Sirris Sakatari.Sirris Sakatari mengajar kepada Daud Assakatar.Daud Assakatar mengajar kepada Al Junidi. Maka Al Junaidi yang terkenal sebagai pengasas MAKRIFAT. Maka pancaran makrifat itu dari empat sumber iaitu:
1. Pancaran daripada sumber SULUK yang dinamakan
Makrifat Musyahadah.
2. Pancaran daripada sumber KHALWAT yang dinamakan
Makrifat Insaniah.
3. Pancaran daripada Inayah yang dinamakan ROHANI.
4. Pancaran daripada Pertapaan yang dinamakan JIRIM.
Maka dari sumber amalan itulah terbit makrifat yang tinggi dan mempunyai rahsia yang sulit.
Dengan berlindung kepada Allah Swt, Pencetusan Api
Ma’rifattullah dalam kalimah “ALLAH” syahdan, nama Allah itu tidak akan pernah dapat dihilangkan, sebab nama Allah itu akan menjadikan Zikir bagi para Malaikat, Zikir para burung, Zikir para binatang melata, Zikir tumbuh-tumbuhan dan Zikir dari Nasar yang 4 (tanah, air, angin dan api) serta zikir segala makhluk yang ada pada 7 lapis langit dan 7 lapis bumi, juga zikir makhluk yang berdiam diantara langit dan bumi. (buka…..Al-Qur’an, Surah At-thalaq, ayat 1).
Adapun zikir para makhluk Allah yang kami sebutkan tadi tidaklah sama loghatnya, dan tidak sama pula bunyi dan bacaannya. Tidak sedikit para ahli Sufi dan para wali-wali Allah yang telah mendengar akan bunyi zikir para makhluk itu, sungguh sangat beraneka ragam bunyinya.
Dalam Kitab Taurat, nama Zat yang Maha Esa itu ada 300 banyaknya yang ditulis menurut bahasa Taurat, dalam Kitab Zabur juga ada 300 banyaknya nama Zat yang Maha esa itu yang ditulis dengan bahasa Zabur.
Dalam Kitab Injil juga ada 300 banyaknya nama Zat yang Esa itu yang ditulis dengan bahasa Injil, dan dalam Kitab Al-Qur’an juga ada 99 nama Zat yang esa itu ditulis dalam bahasa Arab. Jika kita berhitung maka dari keempat kitab itu yang ditulis berdasarkan versinya, maka akan ada 999 nama bagi zat yang maha esa itu, dari jumlah tersebut maka yang 998 nama itu, adalah nama dari Sifat Zat yang maha Esa, sedangkan nama dari pada Zat yang Maha Esa itu hanya satu saja, yaitu “ ALLAH ”.
Diterangkan didalam Kitab Fathurrahman, berbahasa Arab, yaitu pada halaman 523. disebutkan bahwa nama Allah itu tertulis didalam Al-Qur’an sebanyak 2.696 tempat.
Apa kiranya hikmah yang dapat kita ambil mengapa begitu banyak nama Allah, Zat yang Maha Esa itu bagi kita…?
Allah, Zat yang Maha Esa, berpesan :
“ Wahai Hambaku janganlah kamu sekalian lupa kepada nama-KU “
Maksudnya : Allah itu namaKU dan ZatKU, dan tidak akan pernah bercerai, NamaKU dan ZatKU itu satu.
Allah Swt juga telah menurunkan 100 kitab kepada para nabi-nabiNya, kemudian ditambah 4 kitab lagi sehingga jumlah keseluruhan kitab yang telah diturunkan-Nya berjumlah 104 buah kitab, dan yang 103 buah kitab itu rahasiaNya terhimpun didalam Al-Qur’annul karim, dan rahasia Al-Qur’annul karim itu pun rahasianya terletak pada kalimah “ALLAH”.
Begitu pula dengan kalimah La Ilaha Ilallah, jika ditulis dalam bahasa arab ada 12 huruf, dan jika digugurkan 8 huruf pada awal kalimah La Ilaha Ilallah, maka akan tertinggal 4 huruf saja, yaitu Allah.
Ma’na kalimah ALLAH itu adalah sebuah nama saja, sekalipun digugurkan satu persatu nilainya tidak akan pernah berkurang, bahkan akan mengandung ma’na dan arti yang mendalam, dan mengandung rahasia penting bagi kehidupan kita selaku umat manusia yang telah diciptakan oleh Allah Swt dalam bentuk yang paling sempurna.
ALLAH jika diarabkan maka Ia akan berhuruf dasar Alif, Lam diawal, Lam diakhir dan Ha.Seandai kata ingin kita melihat kesempurnaannya maka gugurkanlah satu persatu atau huruf demi hurufnya.
• Gugurkan huruf pertamanya, yaitu huruf Alif (ا ), maka akan tersisa 3 huruf saja dan bunyinya tidak Allah lagi tetapi akan berbunyi Lillah, artinya bagi Allah, dari Allah, kepada Allahlah kembalinya segala makhluk.
• Gugurkan huruf keduanya, yaitu huruf Lam awal (ل ), maka akan tersisa 2 huruf saja dan bunyinya tidak lillah lagi tetapi akan berbunyi Lahu.
Lahu Mafissamawati wal Ardi, artinya Bagi Allah segala apa saja yang ada pada tujuh lapis langit dan tujuh lapis bumi.
• Gugurkan huruf ketiganya, yaitu huruf Lam akhir ( ل), maka akan tersisa 1 huruf saja dan bunyinya tidak lahu lagi tetapi Hu, Huwal haiyul qayum, artinya Zat Allah yang hidup dan berdiri sendirinya.
Kalimah HU ringkasnya dari kalimah Huwa, sebenarnya setiap kalimah Huwa, artinya Zat, misalnya :
Qul Huwallahu Ahad., artinya Zat yang bersifat kesempurnaan yang dinamai Allah. Yang dimaksud kalimah HU itu menjadi berbunyi AH, artinya Zat.
Bagi sufi, napas kita yang keluar masuk semasa kita masih hidup ini berisi amal bathin, yaitu HU, kembali napas turun di isi dengan kalimah ALLAH, kebawah tiada berbatas dan keatas tiada terhingga.
Perhatikan beberapa pengguguran – pengguguran dibawah ini :
Ketahui pula olehmu, jika pada kalimah ALLAH itu kita gugurkan Lam (ل ) pertama dan Lam (ل ) keduanya, maka tinggallah dua huruf yang awal dan huruf yang akhir (dipangkal dan diakhir), yaitu huruf Alif dan huruf Ha (dibaca AH).
Kalimah ini (AH) tidak dibaca lagi dengan nafas yang keluar masuk dan tidak dibaca lagi dengan nafas keatas atau kebawah tetapi hanya dibaca dengan titik.
Kalimah AH, jika dituliskan dengan huruf Arab, terdiri 2 huruf, artinya dalam bahasa disebutkan INTAHA (Kesudahan dan keakhiran), seandai saja kita berjalan mencari Allah tentu akan ada permulaannya dan tentunya juga akan ada kesudahannya, akan tetapi kalau sudah sampai lafaz Zikir AH, maka sampailah perjalanan itu ketujuan yang dimaksudkan. (Silakan bertanya kepada ahlinya)
Selanjutnya gugurkan Huruf Awalnya, yaitu huruf ALIF dan gugurkan huruf akhirnya, yaitu huruf HA, maka akan tersisa 2 buah huruf ditengahnya yaitu huruf LAM pertama (Lam Alif) dan huruf LAM kedua ( La Nafiah). Qaidah para sufi menyatakan tujuannya adalah Jika berkata LA (Tidak ada Tuhan), ILLA (Ada Tuhan), Nafi mengandung Isbat, Isbat mengandung Nafi tiada bercerai atau terpisah Nafi dan Isbat itu.
Selanjutnya gugurkan huruf LAM kedua dan huruf HU, maka yang tertinggal juga dua huruf, yaitu huruf Alif dan huruf Lam yang pertama, kedua huruf yang tertinggal itu dinamai Alif Lam La’tif dan kedua huruf itu menunjukkan Zat Allah, maksudnya Ma’rifat yang sema’rifatnya dalam artian yang mendalam, bahwa kalimah Allah bukan NAKIRAH, kalimah Allah adalah Ma’rifat, yakni Isyarat dari huruf Alif dan Lam yang pertama pada awal kalimah ALLAH.
Gugurkan tiga huruf sekaligus, yaitu huruf LAM pertama, LAM kedua, dan HU maka tinggallah huruf yang paling tunggal dari segala yang tunggal, yaitu huruf Alif (Alif tunggal yang berdiri sendirinya).
Berilah tanda pada huruf Alif yang tunggal itu dengan tanda Atas, Bawah dan depan, maka akan berbunyi : A.I.U dan setiap berbunyi A maka dipahamhan Ada Zat Allah, begitu pula dengan bunyi I dan U, dipahamkan Ada Zat Allah dan jika semua bunyi itu (A.I.U) dipahamkan Ada Zat Allah, berarti segala bunyi/suara didalam alam, baik itu yang terbit atau datangnya dari alam Nasar yang empat (Tanah, Air, Angin dan Api) maupun yang datangnya dan keluar dari mulut makhluk Ada Zat Allah.
Penegasannya bunyi atau suara yang datang dan terbit dari apa saja kesemuanya itu berbunyi ALLAH, nama dari Zat yang maha Esa sedangkan huruf Alif itulah dasar (asal) dari huruf Arab yang banyaknya ada 28 huruf.
Dengan demikian maka jika kita melihat huruf Alif maka seakan-akan kita telah melihat 28 huruf yang ada. Lihat dan perhatikan sebuah biji pada tumbuh-tumbuhan, dari biji itulah asal usul segala urat, batang, daun, ranting, dahan dan buahnya.
Syuhudul Wahdah Fil Kasrah, Syuhudul Kasrah Fil Wahdah.
Pandang yang satu kepada yang banyak dan pandang yang banyak kepada yang satu maka yang ada hanya satu saja yaitu satu Zat dan dari Zat itulah datangnya Alam beserta isinya.
Al-Qur’an yang jumlah ayatnya 6666 ayat akan terhimpun kedalam Suratul Fatekha, dan Suratul Fatekha itu akan terhimpun pada Basmallah, dan Basmallah itupun akan terhimpun pada huruf BA, dan huruf BA akan terhimpun pada titiknya (Nuktah). Jika kita tilik dengan jeli maka titik itulah yang akan menjadi segala huruf, terlihat banyak padahal ia satu dan terlihat satu padahal ia banyak.
Selanjutnya Huruf-huruf lafald Allah yang telah digugurkan maka tinggallah empat huruf yang ada diatas lafald Allah tadi, yaitu huruf TASYDID (bergigi tiga, terdiri dari tiga huruf Alif) diatas Tasydid adalagi satu huruf Alif.
Keempat huruf Tasydid itu adalah isyarat bahwa Tuhan itu ADA, maka wajib bagi kita untuk mentauhidkan Asma Allah, Af’al Allah, Sifat Allah dan Zat Allah.
Langkah terakhir gugurkan keseluruhannya, maka yang akan tinggal adalah kosong.
LA SAUTUN WALA HARFUN, artinya tidak ada huruf dan tiada suara, inilah kalam Allah yang Qadim, tidak bercerai dan terpisah sifat dengan Zat.
Tarku Mayiwallah (meninggalkan selain Allah) Zat Allah saja yang ada.
La Maujuda Illallah (tidak ada yang ada hanya Allah).
Sembilan kali sudah kita menggugurkan kalimah Allah, seandainya juga belum dapat dipahami maka tanyakanlah kepada ahlinya.
No comments
Post a Comment